ANALIZA PREDLOGA STAROSNE GRANICE
YU AUTO MOTO KLUB ”VETERAN” NOVI SAD
Donje Sajlovo 16 Novi Sad
tel/fax: 021/461-787 064/189-0-665
e-mail: amk_veteran@yahoo.com
žiro račun: Metals banka 335-1553-55
matični broj 08705259
PIB 102 712 734
Analiza predloga starosne granice oldtimera koju bi država trebala beneficirati
Posle prvih ozbiljnih aktivnosti vezanih za regulisanje statusa starovremenskih vozila, do najvećeg razmimoilaženja mišljenja unutar članstva oldtimer klubova je došlo po pitanju minimalnig broja godina starosti oldtimera, koje će predloženim rešenjima država beneficirati.Najglasniji (jer su i najbrojniji) su vlasnici najmlađih oldtimera. Oni se zalažu da minimalna granica beneficiranja bude ista kao što je starosna granica koja definiše oldtimer tj. 30 godina. Pri tome se pozivaju na činjenicu da je većuna država EU primenila taj kriterijum.
Drugo mišljenje koje zastupaju neki vlasnici starijih grupa oldtimera, a preovladava i u našem klubu je da se moraju uzeti u obzir i specifičnosti kad je reč o broju oldtimera koji imaju šansu da se registruju pod beneficiranim uslovima. Pri tome se misli pre svega na bojazan da oldtimeri kojh je kod nas daleko najviše, a to su oni koji bi prema opštim kriterijumima dobili ocenu 3, nikad nebi mogli da dobiju prolaznu ocenu odnosno licencu oldtimera ukoliko se ne napravi ograničenje preko veće starosne granice i ulazak grupe G oldtimera ne učini postepenim po sistemu «godina za godinu».
Država će svakako odrediti mehanizam ograničenja, samo bi za nas bilo daleko nepovoljnije da koristi iskustva država EU, na koje se vlasnici prve pomenute grupe oldtimera uopšte ne obaziru. Nama ne bi odgovaralo da budemo ograničeni brojem dana u godini kad se mogu koristiti oldtimeri, zatim da povlastice budu uslovljene preradom motora na bezolovni benzin i korišćenje katalizatora ili brojem pređenih kilometara, ili uslovom da se pored oldtimera mora registrovati i još jedno svakodnevno upotrebno vozilo itd.. Sigurno je da će u našem slučaju ograničenja morati biti daleko veća ako se shvati da ni u jednoj državi EU prema broju stanovnika nema ni blizu toliko oldtimera koji su registrovani i koriste se u svakodnevnom saobraćaju.
Samo putničkih automobila i motocikala proizvodnje pre 1980. godine koji su registrovani u Vojvodini ima preko 200.000. Bar još 100.000 vozila istih kategorija postoji , koja bi mogla da budu, a nisu registrovana. Bar 10% od svih ovih vozila su u takvom stanju da bi mogli da zadovolje, ili da uz nešto kozmetičkih radova mogu da prođu i najrigorozniju komisiju, odnosno da dobiju ocenu 2 što znači da odgovara potpuno očuvanom orginalnom, ili stručno renoviranom vozilu. Na ovih 30.000 vozila u Vojvodini treba dodati i značajan broj vozila i iz drugih kategorija, a i bez njih, pomenuti broj koji je u Srbiji oko 100.000 predstavlja oko 5 puta više oldtajmera kod nas nego što je to slučaj gledano prema broju stanovnika u EU. Da bi se dobio približno tačan broj oldtajmera proizvodnje do 1980. godine na teritoriji cele Republike Srbije, potrebno je broj od 300.000 pomnožiti sa koeficijentom 3,2 (srazmerno broju stanovnika Republike Srbije).
Jasno je da država neće dozvoliti ogroman odliv sredstava po ovom osnovu, a najgore je što u ovoj analizi nismo ni došli do oldtimera koji imaju članovi klubova zbog kojih se sve ovo i radi. Naime, onda bi se na prste moglo izbrojati koliki je broj naših oldtimera koji bi mogli bez velikih investicija da se priključe društvu očuvanih Peglica, Pezejaca, Lada, Stojadina,...itd.
Najgore je što zbog teških ograničenja kojma će država morati da pribegne, ukoliko se hoće «proturiti» sva očuvana vozila proizvodnje do 1980 godine, najveći ceh platiti vlasnici starijih i za prosečnog posmatrača tvrdimo interesantnijih i atraktivnijih oldtimera, koji onda i dalje neće biti stimulisani da se pojavljuju u javnosti. Oni će morati ; ili da registruju oldtimer kao da je u pitanju bilo koje drugo vozilo za svakodnevnu upotrebu, ili što je realnije da će u većini slučajeva kao i do sada ostaviti vozila parkirana po garažama očekujući «neka bolja vremena».
Po našem mišljenju biće to potpuni promašaj cele akcije, a za to nam neće biti kriva ni država, ni bilo ko drugi zainteresovan za naš rad, nego one naše kolege koji su zaslepljeni samo svojim interesima. Oni nevide, ili bolje rečeno neće da vide, kakva je realna situacija sa starovremenskim vozilima u našoj državi i da puko preuzimanje tuđih rešenja zbog već pomenutih razloga kod nas apsolutno nije moguće. Kao klub sa prilično iskustva u radu moramo ipak da se distanciramo od rešenja koja su doneta bez dovoljno razmišljanja i analize, i za koje smo sigurni da nam mogu doneti samo štete.
YUAMK «Veteran» Novi Sad
U Novom Sadu 26.02.2010.