Datsun 510

Toyota, Mazda, Subaru, Honda, Suzuki soshite tanin...

Datsun 510

Postod Talladega_500 » Ned Jan 22, 2012 12:23 am

Iako Japanska auto industrija nema mnogo outomobil koji bi se mogli nazvati klasikom i koji su imali uspešnu trkačku istoriju tokom 1960ih i 1970ih godina, Datsun 510 se izdvaja kao automobil koji je naterao svet da primeti šta Japanci imaju da ponude. Još tokom 1950ih godina Japanska auto industrija je počela da se razvija velikom brzinom. Serija automobila iz kompanije Prince je po prvi put stavila Japance u centar pažnje zahvaljujući elegantnom dizajnu koji je u velikoj meri podsećao na ono šta je zapad godinama nudio. Sledeća na redu je bila Toyota koja je 1967 godine predstavila model 2000GT, mali dvosed sa zadnjom vučom, 150 ks i dizajnom koji je u velikoj meri podsećao na Jaguar E-Type, ali sa daleko manjom cenom. Međutim, iako su Prince i 2000GT privlačili veliku pažnju ljubitelja automobila, njihova visoka cena ih nije proslavila u ostatku sveta pa su tako Evropski kupci ipak davali novac sa luksuzne Mercedese i sportske Porscheove dok su Američki kupci imali izbor između luksuznih Cadillaca i sportskih Corvette. U celu priču se brzo uključio Datsun čiji model 510 je na prvi pogleda izgledao kao samo jedan i nizu ekonomičnih kompakta, ali je ostavio dubok trag u tadašnjoj Trans Am seriji i otvorio vrata i ostalim Japanskim kompanijama. Datsun je jedna od najstarijih Japanskih kompanija koja vuče poreklo još iz 1911 godine. Masujiro Hashimoto, jedan od Japanskih inženjera koji je završio fakultet u Americi, se vratio u domovinu i sa pomoći tri investitora želeo da proizvede prvi Japanski automobil koji će se proizvoditi u visokim brojevima. Kompanija je u samom startu nosila Hashimoto Motors ime da bi nedugo kasnije ime promenuto u DAT u čast tri originalna investitora. Sve do kasnih 1930ih godina kompanija je uglavnom ručno proizvodila male i ekonomične gradske automobile sa željom za veću proizvodnjom. Sredinom 1930ih godina čelni ljudi DAT-a kupuju nedavno zatvorenu Graham Paige fabriku u Severnoj Americi i šalju opremu nazad u Japan gde počinje da niče prva Japanska proizvodna traka. U veoma kratkom periodu DAT uspeva da poveća proizvodnju zahvaljujući nižim troškovima, a kompanija predstavlja svoj najnoviji automobil koji je nosio Datson oznaku. Međutim, na Japanskom jeziku reč Datson označava gubitak novca i nakon što je Nissan postao vlasnik kompanije 1932 godine kompanija menja ime modela u Datsun. Proizvodnja je prekinuta zbog Drugog Svetskog Rata, ali je nastavljena u velikoj meri posle rata. Jedan od prvih potpuno novih modela kompanije je bio Bluebird koji je debitovao 1959 godine. Ovaj model je u velikoj meri ličio na Britanske automobile i prodavao se jako slabo sve do 1968 godine kada je Datsun publici predstavio novi Bluebird 510. Do tog momenta Datsun je imao jako malo uspeha na najvećem tržištu na svetu, Američkom, i želeo je slične brojeve prodaje kao Volkswagen i Toyota. Kompanija je znala da u tom slučaju mora da razvija potpuno novi automobil koji bi imao sportski i elegantni dizajn i moćan motor, ali po ceni biti dosta jeftiniji od konkurenata. 510 je vukao poreklo od prethodnog Bluebird (310), koji je dizajniran od strane Pininfarine, ali je 510 dizajniran od strane Nissanovog dizajnera Teruo Uchino. Ovaj mladi dizajner je dobio zadatak da dizajnira automobil koji neće ličiti na Italijanski ili Britanski automobil već kao automobil koji dolazi iz nove Japanske dizajnerske škole. Iako ima onih koji kažu da je Uchino koristio BMW 1600 kao inspiraciju, dizajnerske sličnosti sa Nissan President i Toyota Crown se svakako mogu primetiti. Glavni cilj Datsuna je bio probijanje na Američko tržište, gde je godišnja prodaja iznosila oko 50,000 primeraka, ali nikako nije želeo još jedan u nizu ekonomičnih automobila sa slabim performancama. Kada je 510 predstavljen Američkim kupcima krajem 1967 godine, kupac je dobivao izbor sedana i karavana sa 1.6L motorom koji je razvijao 96 ks i imao sportsku suspenziju po početnoj ceni od samo $1,996. Snaga se prenosila na zadnje točkove preko tri brzine automatskog menjača dok je kasnije predstavljen i četiri brzine manualni menjač. U poređenju sa konkurentima, 510 je bio $500 jeftiniji od BMW 1600 i $200 skuplji od Volkswagen Beetle od koje je pružao više prostora i snage kao i udobniju vožnju. Kupcima se svakako dopala kombinacija solidnog dizajna, prostranog enterijera i velikog gepeka zahvaljujući kojima prodaja Datsuna je skočila za četiri puta u periodu od 1968 do 1973 godine. Prodaja je startovala odlično i već prve 1968 godine Datsun je uspeo da proda 40,000 510 Američkim kupcima. Veruje se da je jedan od razloga za uspeh bila reklama koja je pokazala ženu kako vozi 510 na autoputu uz okean u Kaliforniji sa Vivaldi muzikom. Reklama nije imala reči već se samo na kraju pojavio logo Datsuna. Tokom 1969 godine Datsun debituje i 510 sa dvoje vrata kao i sportsku SSS verziju koja je imala 109 ks. 510 je opstao na tržištu do sredine 1973 godine kada je zamenut sa novim Bluebird 610, a u pet godine proizvodnje Datsun je širom sveta prodao oko 400,000 510. Ono što je proslavilo 510 u Americi je bila njegova trkačka istorija. I serijski 510 je imao solidne performance za svoju klasu. Zahvaljujući niskoj težini od 956 kg, ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 14.5 sekundi dok je 510 prelazio četvrtinu milje (402 metra) za 19 sekundi pri brzini od 112 km/h. Još tokom 1969 godine Datsun je primetio da novi sportski model kompanije, 240Z, beleži veliki uspeh među kupcima zahvaljujući trkačkoj istoriji. Yutaka Katayama, tadašnji predsednik Nissan USA, je čelnicima kompanije u Japanu predstavio ideju da se 510 oproba i u auto sportu, ali je dobio negativan odgovor. Kompanija se ipak bojala da se investija nebi mogla isplatiti pošto Datsunov mališan nikako nije mogao da se nosi sa Američkim automobilima u vreme kada je vladala muscle car revolucija. Međutim, Katayama se nije predavao i ubrzo je počeo da prati tadašnju Trans Am seriju koja je bila biblija za manje automobila. Iako je postojala i ranije, Trans Am serija je stekla na popularnosti 1966 godine i delila se na dve klase – do 2.0L i od 2.0L do 5.0L. Ova druga klasa je bila svakako popularnija sa velikanima kao što su Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Mercury Cougar, Plymouth Barracuda i AMC Javelin. Ona druga klasa, ispod 2.0L, je počinjala takođe da privlači pažnju i u njoj su uglavnom dominirali Alfa Romeo i Porsche. Jedna od prvih osoba koja je primetila trkački potencijal 510 je bio Pete Brock. Njegov trkački tim Pete Brock Racing Enterprises (BRE) je koristio 510 još od 1969 godine sa delimičnim uspehom, a Datsun je stupio u kontakt sa BRE tokom 1970 godine. Plan je bio spremiti 510 za 1971 sezonu sa specijalnim 1.8L motorom koji je razvijao 150 ks kao i pet brzina manualnim menjačem. 510 je odlično počeo sezonu sa pobedom u već trećoj trci u sezoni. Na kraju sezone Datsun je zabeležio šest pobeda u deset trka i osvojio šampionsku titulu nakon velike borbe sa Alfom Romeo. Naime, na kraju sezone Datsun i Alfa Romeo su osvojili po 60 poena, ali je titula dodeljena Japanskom proizvođaču zahvaljujući šest pobeda prema četiri pobede za Alfu. Datsun nije pokazao znake slabosti ni u 1972 sezoni sa devet pobeda u 11 trka, a jedan od 510 vozača John Morton je ubedljivo završio na prvom mestu. Na kraju se ispostavilo da je 1972 godina bila poslednja za Datsun u Trans Am seriji koja je ubrzo postala samo senka nekadašnje imperije nakon što su se auto kompanije počele više kocentrisati na sigurnost i potrošnju kod automobila. BRE je ubrzo rasprodao sve svoje trkačke automobile koji su danas u privatnim vlasništvima. Pored Trans Am serije vredno je spomenuti da je 510 zabeležio i zapažene rezultate i na East African Safari Rally sa trećim mestom 1970 sezone. Iako je 510 danas u senci drugog Datsuna, 240Z i 280Z, ovaj automobil je svakako bitan u istoriji Japanske auto industrije kao prvi automobil koji je Japancima otvorio put da pokažu svoje umeće širom sveta. Cene takođe nisu velike i obično se kreću do $5,000 na Američkom tržištu. Ovaj automobil je takođe dosta jednostavan za modifikovanje i retko se u prodaji može naći automobil koji je u fabričkoj kondiciji. Na žalost, Datsun danas ne postoji i poslednji automobil sa ovim imenom je sišao sa proizvodne trake 1984 godine nakon odluke Nissana da sva vozila kompanije nose samo “Nissan“ oznaku.

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Re: Datsun 510

Postod TRIO_driver » Pon Feb 20, 2012 12:16 am

Zahvaljujuci Hemiju, mislim da sam locirao jedini u Vojvodini ikad registrovan, idem uskoro u lov, valjda se vlasnica nece uplasiti.... :)
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 510

Postod American_V8 » Pon Feb 20, 2012 12:29 am

pa jesi obecao da neces vise ni jednog kupiti :lol: :lol: :lol:
Korisnikov avatar
American_V8
 
Postovi: 1000
Pridružio se: Čet Apr 22, 2010 4:49 pm
Lokacija: Banja Luka

Re: Datsun 510

Postod Talladega_500 » Pon Feb 20, 2012 12:42 am

Jel Coupe?
You better watch what you say about my car. She's real sensitive.

When I die I want to be buried faced down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass.

Slika
Korisnikov avatar
Talladega_500
 
Postovi: 2121
Pridružio se: Ned Apr 12, 2009 4:06 pm
Lokacija: Wisconsin USA / Beograd / Dalmacija

Re: Datsun 510

Postod Kabe » Pon Feb 20, 2012 1:22 am

American_V8 je napisao:pa jesi obecao da neces vise ni jednog kupiti :lol: :lol: :lol:


Ahah, nasmejao sam se sada od srca :).

Na jugu Srbije postoji jedan termin (dijagnoza) za one likove koji ispred kuce imaju 3-4 kamiona, 645545 olupina, tonu rezervnih delova itd. U slengu - "GVOZDENA BOLES' "

Mislim da moze biti usvojena i za neke oldtimerase. Ko jednom krene, vise nema zaustavljanja... :lol:
ОПРЕМ ДОБРО!!
Korisnikov avatar
Kabe
 
Postovi: 431
Pridružio se: Čet Jul 16, 2009 2:52 pm
Lokacija: hcstp:://localhost/Beograd/Banovo Brdo/
Oldtajmer: Honda Civic EJ6

Re: Datsun 510

Postod TRIO_driver » Pon Feb 20, 2012 11:52 am

Jesam, DOK ne sredim ove koje imam... :)

510 je ogromna egzotika za ovo podrucje, videcemo..

Ono sto cu sigurno uzeti je 240Z. Jednom....
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 510

Postod American_V8 » Sre Feb 22, 2012 12:12 pm

8-)
Slika
Korisnikov avatar
American_V8
 
Postovi: 1000
Pridružio se: Čet Apr 22, 2010 4:49 pm
Lokacija: Banja Luka

Re: Datsun 510

Postod HEMI 426 » Sre Feb 22, 2012 12:27 pm

BRE color sema... :)
Ne znam da li bolje stoji na 510 ili 240Z


Treba obici tog iz okoline NS, Datsun 510 je retka zverka u Evropi, pogotovo ovde. Prepostavljam da ih je u exYu bilo na prste jedne ruke.
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad

Re: Datsun 510

Postod American_V8 » Sre Feb 22, 2012 12:30 pm

pa ja ne znam sta cekate, organizuj Tria vidis da je neozbiljan :lol:
Korisnikov avatar
American_V8
 
Postovi: 1000
Pridružio se: Čet Apr 22, 2010 4:49 pm
Lokacija: Banja Luka

Re: Datsun 510

Postod TRIO_driver » Čet Feb 23, 2012 11:09 am

TRIO radi, ne zahebava se kao ovi ostali, a srafi tri auta u isto vreme, pa mu se ne zuri.. :P
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 510

Postod luci » Čet Feb 23, 2012 8:12 pm

ako je sa dvoje vrata, skockaj tog krowny-a i na njegovo mesto stavi datsuna, po meni je bolji restomod projekat...
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: Datsun 510

Postod bzuva » Čet Feb 23, 2012 11:47 pm

Ili generalno za bilo kakav projekat...
Korisnikov avatar
bzuva
 
Postovi: 3176
Pridružio se: Ned Okt 25, 2009 1:21 pm
Oldtajmer: 1972. BMW 1602

Re: Datsun 510

Postod TRIO_driver » Pet Feb 24, 2012 8:37 am

Opusteno, Crown je redji od 510 na svetskoj sceni, a i ja volim velika kola, Crown je veci izazov... :P
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68

Re: Datsun 510

Postod kiki243 » Sub Feb 25, 2012 7:44 pm

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika
Korisnikov avatar
kiki243
 
Postovi: 1434
Pridružio se: Pon Apr 18, 2011 5:02 am
Lokacija: جوتنبرج

Re: Datsun 510

Postod American_V8 » Sub Feb 25, 2012 8:01 pm

Slika
Slika
Korisnikov avatar
American_V8
 
Postovi: 1000
Pridružio se: Čet Apr 22, 2010 4:49 pm
Lokacija: Banja Luka

Re: Datsun 510

Postod kmica » Pon Avg 29, 2016 9:35 pm

Ponosni sam vlasnik Datsuna 510 sa motorom od 1000 ccm. U Hrvatsku je 1968-69 poslata probna serija Datsuna, navodno su planirali da isprobaju trziste za buducu proizvodnju. Devedesetih godina sam gledao jednog sa dvoja vrata u Beogradu , ali ga nisam kupio. Moj je u fazi restauracije i rastavljen je vec 20 godina, ali imam sve djelove. Moj otac ga je kupio 1986 za 650 DM i ja sam ga kasnije otkupio od njega.To mi je prvi auto jer imam dozvolu od 1989.Prva ljubav zaborava nema.

Osamdesetih godina na relaciji Zadar - Zagreb po Lickoj magistrali stizali smo za 5,5 sati, pri tome su se svi putnici morali drzati za rukohvate.
Bio je na cesti u rangu sa dvadeset godina mladjim Opel Kadetom 1.3 S 1989 god. kojeg smo kupili novog. Datsun ima 60 KS, a Kadet 75 KS , ali je Datsun laksi preko 200 kg.

Autic je cudo : pogon nazad kao na BMW-u,mjenjac mekan i precizan 4 brzine prilicno dugacke , krajnja brzina skoro 160 , vjesanje kao u francuza prilicno mekano i auto se dosta naginje medjutim drzi u krivini kao lud, podsjeca na Spacek.Zato sto je lagan,a nije jak tesko dolazi do proklizavanja zadnjeg kraja.
Zadnji amortizeri mu stoje ukoso od tockova prema sredini auta i ima krutu zadnju osovinu sa gibnjevima.
Upravljac je lagan i ima isti sistem poluga kao Fico , a i trkacki auti NASCAR-a.

Jedini problem su bile kocnice djelom i zbog toga jer otac i ja nismo bas znali da ih nastelamo. Na svim tockovima su dobosi , ali se sve pakne podesavaju kao nekada na kamionima , a mi nismo znali na kolike zazore pa se desavalo da jedan prednji tocak "uhvati"
prije drugog.

Najinteresantniji tehnicki podatak : U izduvnoj grani ima klapnu slicno kao YPVS kod Yamahe pa kasnije i kod svih ostalih japanskih motocikala.
Klapna ima kontra teg i lisnatu oprugicu i u zavisnosti od broja obrtaja zatvara ili otvara protok izduvnih gasova kroz izduvnu cijev.To mu je sigurno puno pomoglo da nema rupu kao Yugo u nizim obrtajima kada mu se ugradi izduv 4 u 2 u 1.
Korisnikov avatar
kmica
 
Postovi: 1
Pridružio se: Pon Avg 29, 2016 8:52 pm
Oldtajmer: Datsun 510

Re: Datsun 510

Postod TRIO_driver » Sre Avg 31, 2016 10:22 am

Ima jedan u Zemunu iz iste serije, ali ga nisam kupio kad sam ga gledao, i ne mogu reći da mi nije žap zbog toga..

Daj neku sliku...?
Slika
Korisnikov avatar
TRIO_driver
 
Postovi: 1946
Pridružio se: Ned Feb 14, 2010 7:45 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: Mazda 1500 De Luxe '69
Honda Civic '78
Toyota Crown '68


Povratak na Japanska autoindustrija

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost