1955. LeMans

1955. LeMans

Postod bzuva » Uto Apr 19, 2011 3:29 pm

1955. LeMans
Slika
I deset godina po završetku Drugog svetskog rata, rivalstvo Nemaca i Engleza je bilo opšteprisutno, narod je i dalje gajio jasna sećanja na petogodišnje užase razaranja, zavijanje Štuka i odjeke bombi širom Evrope. Ta 1955. neće ostati zapamćena po vrtoglavo napetim trkama, istorijskim uspesima(iako treba napomenuti da je konkurencija bila izrazito tesna i da su se rekordi staza obarali maltene krug za krugom), već naprotiv, ostaće zapisana kao najsurovija, za neke najsramotnija, a svakako najtragičnija godina automobilizma.
Kako je se približavao najočekivaniji događaj godine, legendarni Leman, uzbuđenje je sve više raslo. Nije bilo toliko bitno ko će da pobedi, dokle god to nije bio Mercedes, čiji bi trijumf na savezničkoj teritoriji bio nedopustiv. 1953. Jaguar je odneo prvu pobedu, dok je sledeće godine na najvišem postolju bio Ferrari. Nemci su za ovu trku pripremili 300SLR, dvosed pravljen na bazi bolida Formule 1 za sezonu ’54/’55. Mercedes je, predvođen Stirlingom Mosom već odneo jednu pobedu u Breši na trci Mille Miglia i Jaguar je bio odlučniji nego ikad da im se suprotstavi.
Mercedes je uz trkačke zvezde Huana Manuela Fanđa, Stirlinga Mosa i Džona Fiča angažovao 49-godišnjeg Francuza Pjera Leveja, najviše zbog svog neverovatnog entuzijazma koji je ispoljio kada je na Lemanu 1952. godine, bez obzira na to što je imao drugog vozača, vozio 23 sata bez prekida i nažalost nije uspeo da završi trku najverovatnije zbog promašene brzine u poslednjem satu. Sa druge strane, Jaguar je u svom timu imao Ivora Beba, Tonija Rolta, Dankana Hamiltona, i za ovu priču najvažnijeg Majka Hotorna, a perjanica njihovog trkačkog tima je bio Jaguar D-type koji je debitovao godinu dana ranije. Hotorn je te godine oboleo od teške infekcije jedinog bubrega, i živeo je i trkao se kao da ne postoji sutra, što u njegovom slučaju nije bilo daleko od istine. Takav životni stav, kao i nesvestice koje su bile jedna od nuspojava problema sa bubrezima su mogli biti uzrok nastupajuće tragedije.
SlikaMajk Hotorn
SlikaPjer Levej

Slika
Uzbuđenje i strasti su kulminirale 11. juna 1955. kada je označen početak trke. Mercedesov supertim je bio sastavljen od Fanđa i Mosa, dok su Jaguar predvodili Hotorn(pobednik Sebringa u okviru Briggs Cunningham tima) i Beb. U drugom 300SLR su bili Fič i Levej, a trku je počinjao Francuz. Kako su se na Lemanu uz najbrže istovremeno takmičili i mnogo sporiji bolidi koji su pripadali drugim kategorijama , a i kako je bezbednost ostala nepromenjena od samog začetka trke u ranim dvadesetim godinama, kada je brzina od 100km/h bila vrtoglava, ali neverovatno mala naspram oko 300 km/h koliko su najbrži bolidi uspeli da razvijaju tridesetak godina kasnije, sudari su bili česti. Ali, nijedan sudar neće biti tragičan kao onaj koji niko nije mogao da predvidi. Na kraju 35. kruga, posle oko dva sata vožnje, na ulasku u pit, Hotorn je, posle preticanja znatno sporijeg Ostin-Hilija 100 koga je vozio Lens Meklin , iznenada naglo zakočio, što je uzrokovalo niz događaja, od kojih je prvi Meklinovo kočenje posle kog je izgubio kontrolu nad vozilom u koje je udario Levejev Mercedes, koji nije mogao da uspori dovoljno brzo zbog doboša na zadnjim točkovima, pod takvim uglom i pri tolikoj brzini da se kao raketa odbacio i poleteo pravo ka nezaštićenoj tribini. Usred siline udarca, hauba i prednja osovina su se odvojili od automobila i u letu obezglavljivali ljude u publici koja se do tada tiskala ne bi li imala što bolji pogled na stazu, ali je sada mahnito bežala od automobila-ubice koji se ubrzo i zapalio, čemu je doprinela i magnezijumska konstrukcija vozila. U naletu Mercedesa, od gelera, kao i u požaru koji je usledio, život je izgubilo preko 80 ljudi, uključujući i samog Leveja koji je, u nedostatku pojaseva katapultiran iz srebrnog bolida sa brojem 20, dok je Meklin čudom prošao samo sa manjim povredama. Fanđo, koji je tada vozio direktno iza Leveja, za dlaku je uspeo da izbegne sudar, čime je obim tragedije minimalno sužen. Da se prolaz ambulantnim kolima koja su odvozila žrtve ne bi otežao, trka je morala da bude nastavljena, ali tu su skandali tek počeli...
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika


Nemci su Jaguaru uputili molbu da istupe sa trke, što su Englezi predvođeni menadžerom Loftijem Inglendom odbili te je Hotorn, uprkos nesreći koju je upravo izazvao nastavio trku, dok je Mercedes iz poštovanja prema Leveju i nesrećnim posetiocima povukao svoje vozače, uprkos tome što su držali prve dve pozicije. Kako je bilo i očekivano, Jaguar je odneo pobedu i mnogima ostavio gorak ukus u ustima, jer koliko god da Britanija nije želela da Nemci pokore Leman, niko nije hteo da poraz izgleda ovako. Jedino poštovanje koje je Jaguar ukazao žrtvama je bio izostanak razuzdane proslave pobede, a rodbini poginulih i preživelim žrtvama će zauvek ostati u sećanju prolazak Jaguara sa Hotornom i Bebom u njemu, šampanjcem, lovorikom i trofejem.
Slika
Na drugom mestu su bili Piter Kolins i Pol Frer, vozači Aston Martina DB3S. Kolins je potom prešao u Mercedes, gde se sprijateljio sa Fičem, a kasnije u Ferrarijev Formula 1 tim u kom je zajedno sa Hotornom postao rival sa Luiđijem Musom.
Mercedes je odvozio poslednje dve trke u sklopu šampionata i odneo prvo mesto u klasi konstruktora zahvaljujući Mosu, Fiču i Kolinsu, što je srušilo Jaguar na treće mesto, tik iza Ferarija. 1955. je bila poslednja godina trka za Mercedesov tim koji se u svetlu Lemana oprostio sa trkanjem u narednih 30 godina.

Slika
Hotornov egoizam i beskrupuloznost se i kasnije ispoljavala, posebno u Formuli 1, kada je 1958. pobedio na trci u kojoj je poginuo Muso, ne iskazavši mu poštovanje ako ne kao rivalu, onda bar kao pripadniku iste kuće. 1958. godina je bila fatalna i za Kolinsa koji je poginuo na Nirbergringu, što je snažno pogodilo Hotorna, koji je tek taj događaj izabrao kao povod za prekid karijere. Sudbina se na kraju poigrala sa Britancem, kada je iste te godine poginuo na auto-putu A3 kada je njegov Jaguar 3.4L sedan udario pri neprimerenoj brzini u ni manje ni više nego Mercedes 300SL. Ostaće zabeležena i njegova izjava da nijedan švapski automobil ne može da ga pretekne. Ironično, Hotornov memorijalni trofej se dodeljuje najuspešnijem britanskom F1 vozaču od 1959.


Slika
Meklin je nastavio sa trkanjem i slupao još jedan Healey, u nesreći u kojoj su poginula dva vozača, posle čega se povukao iz trkanja i kasnije radio u Facel Vegi do propasti kompanije. Interesantan je podatak da je upravo Meklin pobedio 1952. godine na BDRC, godinu dana pre Hotorna. Njega je smatrao prijateljem do trenutka kada je u biografiji pročitao da je za Leman svu krivicu svalio baš na njega. Umro je 2002. godine u Kentu.

Slika
Džon Fič, potresen smrću koja je harala trkama i čiji je neposredni svedok i sam bio, patentirao je Fičovu barijeru koja se i danas koristi, kao i druge proizvode koji povećavaju bezbednost trkača do današnjih dana. Fič je jedini živi neposredni akter ovog događaja.


Slika
Poslednji put menjao bzuva dana Uto Apr 19, 2011 8:21 pm, izmenjena 2 puta
Korisnikov avatar
bzuva
 
Postovi: 3176
Pridružio se: Ned Okt 25, 2009 1:21 pm
Oldtajmer: 1972. BMW 1602

Re: 1955. LeMans

Postod luci » Uto Apr 19, 2011 4:52 pm

odlican tekst, odlicne fotke...

necu se ljutiti ako nastavis ovako.. :)
Slika
Korisnikov avatar
luci
 
Postovi: 1569
Pridružio se: Sre Apr 08, 2009 12:52 pm
Oldtajmer: 1972 Ford Escort 1300 GT

Re: 1955. LeMans

Postod bzuva » Uto Apr 19, 2011 4:53 pm

Ni ja se necu ljutiti ako se ti ne ljutis :D Hvala!
Korisnikov avatar
bzuva
 
Postovi: 3176
Pridružio se: Ned Okt 25, 2009 1:21 pm
Oldtajmer: 1972. BMW 1602

Re: 1955. LeMans

Postod bzuva » Sub Dec 03, 2011 12:53 am

1953. Austin Healey koji je ucestvovao u nesreci je juce prodat za 1.3 miliona dolara.
Slika
Korisnikov avatar
bzuva
 
Postovi: 3176
Pridružio se: Ned Okt 25, 2009 1:21 pm
Oldtajmer: 1972. BMW 1602

Re: 1955. LeMans

Postod HEMI 426 » Sub Dec 03, 2011 1:53 am

Nisu tu cista posla... Auto koji je prouzrokovao onoliki karambol i nesrecu gde je poginulo 88 ( i vise ) ljudi a ranjeno ko zna koliko je preziveo prakticno netaknut a cena je 1.3 milona, Izbacite tacku i to je baksuzni broj 13. Bilo bi interesantno videti koji je broj sasije ili motora, kladim se da se negde kriju tri 6ce.... :wtf: :D
Slika
Korisnikov avatar
HEMI 426
 
Postovi: 7348
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:38 pm
Lokacija: Novi Sad


Povratak na Trke izdrzljivosti i maratoni

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron