D Type

D Type

Postod Sasha » Pet Apr 24, 2009 10:38 am

Slika

Jos od tridesetih godina 20. veka linija izmedju Jaguarovih trkackih automobila i onih namenjenih sirokom trzistu je bila veoma tanka. Cuveni posleratni modeli XK 120, XK 140, XK 150 i kasnije XK E model, su bili podjednako namenjeni za obicne kupce i za trkacke staze.

Jaguari D klase iz 1954-56, su planski konstruisani za cuvenu LeMans trku. Iako ih je pobednicka zastava zobisla prve sezone, sezone 1955 i 1956 Jaguar je jednostavno dominirao, dok je 1957 godine 5 privatno sponzorisanih Jaguara D klase zauzelo prva 4 mesta i jedno 6 mesto.D klasa je dominirala i na ostalim trkama ovih sezona, dok je Jaguar postao sinonim za trkacke automobile.

Ali ova prica nije zapravo o trkackim automobilima i njihovim uspesima, vec o onim rucno pravljenim Jaguarima D klase koje su vozili dobrostojeci pojedinci u periodu izmedju 1955 do 1957. Svi ovi automobili su bili skoro isti sa onim koji su se koristili na trkackim stazama, i uz to su bili sastavljani zajedno sa MK VII i XK 140 modelima.

D klasa je zvanicno predstavljena 1954 godine, i kada se malo bolje razmisli to je zapravo bila velika magnezijumska tuba sa odredjenim otvorima za vozaca. Prepoznatljivi dizajn je dosao kao ideja Malcoma Sayera i Sir Williama Lyonsa, Jaguarovog osnivaca i glavnog dizajnera. Originalni D model je krasila dosta komplikovana struktura koju je cinilo motor i prednje nezavisno vesanje koji su bili povezani aluminijumskom vezom. Tu je takodje i bilo komplikovao zadnje vesanje, zatim razni sistemi koji su sprecavali lateralno kretanje. Pored svih ovih stvarcica jedva su smestena dva rezervoara(tot. kapc. 150 litara) koji su se nalazili u zadnjem delu.

Posto su u narednom periodu konstruktori uvideli da magnezijum nije pravi izbor za sasiju, svi naredni modeli su imali metalnu sasiju koja je bila mnogo zahvalnija za popravku od prethodne magnezijumske. Ove promene su primenjene na medele iz 1955-56. D klasa je takodje dobila promenu kada je u pitanju bio i polozaj motora. Naime, novi motori su bili za par stepeni pomereni na desnu stranu, dok su vec stari oprobani karburatori Weber klase takodje morali biti pomereni i podeseni u odnosu na novi polozaj motora. U originalu motori D klase su postizali 250 konjskih snaga pri 5700 obrtaja u minuti. Da bi se kontrolisala ova snaga motora moralo se uciniti nesto i sa kvacilom. Tu je takodje promenjen i menjac, tako da je D klasa imala novi 4 stepeni menjac. Tu su takodje i dodati Dunlop disk kocnice, jedne od prvih koje su bile uspesno primenjene u evropskim trkackim automobilima. Kasnije, tacnije tokom 1955 godine, proizvodjac je uspeo da poveca snagu motora na 270 konjskih snaga pri 6000 obrtaja u minuti, ali je serijska proizvodnja ostala na 250 konjskih snaga, s tim sto je par vlasnika kasnije promenilo i usavrsilo svoje motore do 270.

Sto se tice komforta,sve sem sedista i prednjeg stakla, bilo je podredjeno dobrim performasama automobila. Pored svih satova, nije postojao sat za merenje nivoa benzina, dok je rucna kocnica bila ustvari jedna dugacka sipka koja je samo virila iz poda. Posto nije bilo izolacije izmedju motora i mesta za vozaca, vozac je vrlo dobro osecao sve ono sto se desavala u automobilu. Takodje zbog nedostatka auspuha, zvuk je bio nepodnosljivo snazan.

Jaguari D klase, iako malobrojni, postali su takoreci most izmedju XK 150 i XK E klase, jedne od najuspesnijih i najpoznatijih klasa sportskih automobila ikada napravljenih. Pored svega D klasa je dokazala da trkacki automobili mogu da postanu samo bolji i bolji, i nista vise.

Slika
Slika
Slika
Korisnikov avatar
Sasha
 
Postovi: 3149
Pridružio se: Uto Apr 07, 2009 11:24 pm
Lokacija: Novi Sad
Oldtajmer: .....................................
1972. Gt 1600 Junior
1974. Alfa Romeo Bertone Gtv 2.0
1982. Alfa Romeo Gtv 3.0 v6
1985. Alfa Romeo Gtv 2.0

Povratak na Jaguar

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron